Dziki Zachód w komiksie - recenzja "Blueberry 2"

Jean-Michel Charlier, Jean Giraud
„Blueberry 2”
Ocena recenzenta
3.5/5
Ocena użytkowników
brak (0 głosów)
Minęły już lata od zakończenia wojny secesyjnej, ale Stany Zjednoczone nie stały się bezpieczniejszym miejscem. Szczególnie, jeśli chodzi o Dziki Zachód. Niczym nie kontrolowany pęd białego człowieka do zdobywania nowych terenów sprawia, że kolejne grupy osadników, żołnierzy i rzezimieszków wszelkiej maści przybywają na Zachód wkraczając na tereny Indian. Czerwonoskórzy po zawarciu pokoju nie rozpoczynają zwady z białymi, jednak ich cierpliwość też ma swoje granice.

Wybaczają oni białym, którzy budują tory kolejowe dla żelaznego konia przez ich krainy, gdyż ci obiecali nie naruszać terenów łowieckich i nie uszczuplać liczebności stad bizonów. Kiedy jednak grupa sabotażystów zaczyna z rozmysłem wybijać bizony oraz napadać na wioski indiańskie, postanawiają wyrzucić uciążliwych przybyszów ze swojego terytorium.

++


Pech chciał, że jednym z oficerów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo budowniczych kolei jest porucznik Blueberry. Znany jest nie tylko ze swojej dobrej renomy wśród Indian i wielu pomyślnie zakończonych misji, ale też ze swojego upodobania do hazardu, bójek i wszelkiego rodzaju niesubordynacji, Blueberry szybko znajduje się w samym centrum zdarzeń. Jego umiejętność do pakowania się we wszelkie możliwe tarapaty osiągnie apogeum i Blueberry w ciągu niewielu dni będzie wielokrotnie porywany, karany, ścigany, a jego życie cały niemal czas będzie wisiało na włosku. Tak to jest, kiedy jest się jedynym trybikiem wielkiej maszyny, która może zapobiec wojnie, jednak trybikiem, któremu żadna ze stron nie ufa bezgranicznie.

Drugi tom komiksu Blueberry zawierający aż cztery oryginalne albumy: Żelazny koń, Stalowa pięść, Szlak Siuksów oraz Generał Żółta Głowa stanowi jeden zwarty ciąg fabularny. Czytelnik niemal przez dwieście stron będzie mógł śledzić losy bohatera, którego mieliśmy okazję poznać w poprzednich zeszytach i albumach wydanych w Polsce. I tym razem jego losy nie stracą ani trochę impetu, a ciekawe i nietuzinkowe rozwiązania, jakie będzie stosował, zadziwią i zainteresują nie tylko fanów westernu.

Mimo, że komiks jest wciągający, czyta się go bardzo długo. Nieco archaiczna forma komiksu zastosowana przez twórców - scenarzystę Jean-Michela Charlier oraz grafika Jeana Giraud (znanego też jako Moebius) sprawia, że dla młodszych czytelników odbiór komiksu może być utrudniony. Narracja opisująca zdarzenia pokazywane na obrazku, mało dynamiki w zmianach ujęć i efektownej kadracji sprawiają, że komiks Blueberry swoje miejsce w historii rozwoju komiksu znajduje w okresie sprzed 30 - 40 lat. Nie świadczy to bynajmniej o jego niedojrzałej formie czy nieciekawym charakterze! Twórcy tworząc komiks, który nie ma dać czytelnikowi do myślenia ani poruszyć jego wyobraźni, tylko zainteresować losami wagabundy z Dzikiego Zachodu, nie potrzebowali szczególnie skomplikowanych środków wyrazu.

++


Rysunek zaprezentowany przez jednego z mistrzów komiksu francuskiego jest idealnie dostosowany do opisywanych treści. Prosty i czasami wręcz symboliczny, tak jak zdarzenia w komiksie, jest jednocześnie niezwykle "uroczy". Jean Giraud mimo, że rysunki tworzył dość szybko i pozornie bez dbałości o szczegóły, stworzył niezwykły klimat i sprawił, że rysunki można zaliczyć do bardzo udanych.

Jeśli lubicie dobre, klasyczne historie o kowbojach, Indianach, poświęceniu, bohaterstwie i zmaganiu się z liczniejszym wrogiem, ten komiks jest dla Was. Wartka (choć troszkę schematyczna) akcja zobrazowana przejrzystymi rysunkami powinna przypaść Wam do gustu.
KOMENTARZE (0) Zaloguj się aby dodać komentarz. Nie masz konta? Zarejestruj się!
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.

Copyright © 2004-2018 Bestiariusz.pl. Wszelkie prawa do treści, grafiki oraz zdjęć dostępnych na stronie są zastrzeżone na rzecz Bestiariusz.pl lub odpowiednio na rzecz podmiotów, których materiały są udostępnianie na podstawie współpracy z Bestiariusz.pl.

Teraz jest 15 gru 2018, 19:17 — Strefa czasowa: UTC + 1
Engine: NERV 4.0 BETA
Warunki użytkowaniaPolityka prywatnościUsuń ciasteczka