Zabili go i...zniknął

Mac Walters, John Jackson Miller, Omar Francia
„Mass Effect: Odkupienie”
Ocena recenzenta
3.0/5
Ocena użytkowników
brak (0 głosów)
Ci, którzy umiłowali sobie fantasy, mają swój obszerny almanach: „Fantasy komiks”, ale i miłośnicy klasycznego Scence – Fiction nie mogą się poczuć zawiedzeni. Oto bowiem, specjalnie z myślą o nich, wydawnictwo Egmont przygotowało nowy kwartalnik: „Komiksowe Hity”. W premierowym numerze na cel zostało obrane wprowadzenie do gry Mass Effect 2. Historia ta nosi tytuł „Odkupienie”.

Wydarzenia przedstawione w komiksie toczą się tuż przed rozpoczęciem fabuły drugiej części gry. Minęło kilka lat odkąd ludzka rasa odkryła zastosowania Przekaźnika Masy. Dzięki temu możliwa stała się eksploracja nawet najdalej położonych regionów w kosmosie. Ziemianie stali się więc elementem kosmicznej wspólnoty, która zrzesza wiele inteligentnych ras. W pierwszej części gry, porucznik Shepard ocalił stolicę galaktyki. Niedługo potem, w czasie kolejnej akcji, porucznik ginie w tajemniczych okolicznościach. Fabuła „Odkupienia” rozpoczyna się od sporu o jego zwłoki.

Trumna z ciałem Sheparda jest ważna dla wielu frakcji i przyjaciół porucznika. Jedni chcą go złożyć w grobie, inni wykorzystać jako symbol, a jeszcze inni ożywić. Trudno przy tym określić, kto jest tym dobrym, a kto złym. Głównym bohaterem komiksu jest przyjaciółka zmarłego, Liara T’soni. Należy ona do przedstawicieli obcej rasy, która doskonale posługuje się telepatią. W wykonaniu misji pomaga jej najemnik imieniem Feron.

Scenariusz do tego komiksu to dziecko Maca Waltersa, popularnego w świecie opowieści obrazkowych. Historia ta jest na tyle wielowątkowa, że aż można się w niej pogubić. O ile w innych jego komiksach wielopłaszczyznowość fabuły to wielki plus, o tyle w pierwszym numerze „Komiksowych Hitów” historia wydaje się nazbyt zagmatwana. Czytelnikowi łatwo mogą się pomieszać stronnictwa, kto dla kogo pracuje i jakie są jego zamiary. Taki brak klarowności w odbiorze może niektórych zniechęcić.

Oprawa graficzna tego zeszytu to dzieło pary rysowników: Johna Jacksona Millera i Omara Francia. Obaj panowie popisali się swym artystycznym kunsztem. Wykreowane przez nich postacie żywcem przypominają te z gier. Ludzie narysowani są prostą, oszczędną i komiksową kreską, ale jednocześnie staranną i dobrze oddającą realizm. Jednak na największą uwagę zasługuje to, w jaki sposób artyści przedstawili obce rasy. A tych jest w „Odkupieniu” kilka. Rysownicy bardzo konsekwentnie podeszli do tego tematu. Jeżeli jakiś obcy pojawia się jako postać drugoplanowa, to przedstawiciela jego rasy będziemy mogli ujrzeć później jako element tła. Takie detale bardzo cieszą w momencie, gdy chodzi o komiksy SF. Podobne elementy urzeczywistniają światy, które, bądź co bądź, są nierealne.

Kolorystyka i cieniowanie jest bardzo subtelne. Doskonale współgra to ze zdecydowanym i mocnym lineartem. Postacie wyglądają dzięki temu realnie, a nie tracą nic na uroku komiksu. Odbicia metalu, rozbłyski fluorescencyjnych elementów zbroi czy żywe eksplozje to jedne z nielicznych smaczków, tworzących dynamiczną scenerię, na jakie czytelnik może liczyć.

Podsumowując należy zadać sobie jedno pytanie: czy eksperyment, jakim jest adaptacja jednej z dziedzin sztuki i kultury przez drugą, powiódł się w tym przypadku? Jeżeli chodzi o stronę wizualną, to nie można mieć co do tego najmniejszych zastrzeżeń. Gorzej ma się sprawa jeżeli chodzi o scenariusz. Trzeba poznać historię, prezentowaną w obu częściach gry, aby móc czerpać odpowiednią dawkę przyjemności z lektury komiksu. W przeciwnym razie może być trochę pod górkę. Ale to chyba nie powinno nikogo przesadnie zniechęcić.
KOMENTARZE (0) Zaloguj się aby dodać komentarz. Nie masz konta? Zarejestruj się!
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.

Copyright © 2004-2017 Bestiariusz.pl. Wszelkie prawa do treści, grafiki oraz zdjęć dostępnych na stronie są zastrzeżone na rzecz Bestiariusz.pl lub odpowiednio na rzecz podmiotów, których materiały są udostępnianie na podstawie współpracy z Bestiariusz.pl.

Teraz jest 18 lis 2017, 12:45 — Strefa czasowa: UTC + 1
Engine: NERV 4.0 BETA
Warunki użytkowaniaPolityka prywatnościUsuń ciasteczka